Ilmi – ilmiölähtöisyys ja tutkiminen käsityökoulujen opetuksessa -yhteishankkeen toteuttivat
Käsityö- ja muotoilukoulu Näppi ja Jyväskylän käsityö- ja muotoilukoulu 1.8.2021–31.12.2022.
Opetushallitus rahoitti hanketta.
Hankkeen tavoitteena oli syventää käsityökoulujen opettajien ilmiöpedagogista ja projektiosaamista
järjestämällä koulutusta ja kehittää niiden pohjalta innovatiivisia lähestymistapoja opetukseen
sekä yhdistää tieteellisiä ja tutkivia menetelmiä käsityön pedagogiseen ajatteluun. Tutkivaa
oppimista sovellettiin käsityön keskeisiin sisältöihin: Pukeutuminen, Esine- ja tekstiiliympäristöt,
Palveluympäristöt sekä Rakennetut ja luonnonympäristöt, osana Taiteiden ja tieteiden välisyys
-tavoitealuetta. Molemmissa oppilaitoksissa toteutettiin hankkeen aikana pilottiopetusryhmille
oppimissisällöt, joissa yhdistettiin ilmiölähtöistä tutkimista sekä painotettiin oppilaan aktiivista
roolia ja kestäväkehityksen näkökulmia. Ilmiöiden ja materiaalien tutkimiseen hankittiin koneita,
laitteita ja työvälineitä.
Käsityö- ja muotoilukoulu Näppi ja Jyväskylän käsityö- ja muotoilukoulu kiittävät yhteistyöstä ja
mukanaolosta Ilmi-hankkeessa Pirjo Kääriäistä Aalto-yliopistosta, Anne Martinia ja Teppo Toikkaa
Jyväskylän yliopistosta sekä käsityökoulujen opettajia ja pilottien oppilaita.
Lue lisää hankejulkaisusta
Julkaisun taitto: Miia Huttu
Lataa koulutusesite tästä